home

contact

portfolio

cv

Gertjan Adema - Kinetische Lichtkunstinstallaties

logo_gertjan_adema_gitaar


Fragmented Appearances

Een reuzenbromtol speelt met jouw innerlijke en uiterlijke reflecties.

Klick hier voor de videolink op YouTube:

photo

Deze bromtol is werkelijk schitterend en reusachtig. Het draaiende spiegelmozaïek zorgt voor een ononderbroken en fascinerend spel van reflecties van de tol met zijn omgeving. Het langzaam draaien van de tol met het mozaïek werkt reflecterend en vervreemdend. De speelse vorm van de bromtol maakt het spel van licht, geluid en beweging aantrekkelijk voor jong en oud.

Door het combineren en manipuleren van vormen en structuren ontstaat er een nieuw object met nieuwe eigenschappen. In dit proces is het nooit helemaal voorspelbaar wat het resultaat zal zijn, nieuwsgierigheid naar het resultaat is ook een van de belangrijke drijfveren voor het aangaan van het proces van construeren. Alhoewel er bepaalde verwachtingen zijn bij het maakproces kan de nieuw verkregen installatie voor iedereen verschillende associaties oproepen.

Naast de eigen invullingen die kunnen worden gegeven geeft de installatie een uitnodiging om een verbinding te maken tussen innerlijke en uiterlijke reflecties. Het gedetailleerde spiegelmozaïek vertegenwoordigt individuele overtuigingen, de innerlijke reflecties. De projectie van het mozaïek in de omgeving vertegenwoordigt het dagelijkse handelen, de uiterlijke reflecties. Voor een goede verbinding tussen deze reflecties zou het dagelijks handelen in overeenstemming moeten zijn met de individuele overtuigingen. Elke afzonderlijke mozaïekscherf heeft zijn eigen reflectierichting, die de verscheidenheid in de individuele gezichtspunten van mensen representeert. Om de weerspiegeling van een enkele mozaïekscherf te zien, moet je je omdraaien, wat de stap vertegenwoordigt tussen de overtuigingen en de keuzes die bij deze overtuigingen horen. De installatie roteert, wat staat voor de verandering door de keuzes die gemaakt worden. De soundscape is gebaseerd op gemanipuleerde geluiden van bromtollen en geluiden van brekend en vibrerend glas. Het is zowel aantrekkelijk als alarmerend, en het roept de alertheid op die belangrijk is voor het maken van de juiste keuzes. Gebruik van uitvergroot speelgoed maakt de installatie speels en geeft aan dat het maken van keuzes een leerproces is.

Met de installatie nodig ik het publiek uit om na te denken over de stap die nodig is tussen individuele overtuigingen en de keuzes die je moet maken die bij deze overtuigingen horen. Dit maakt de verbinding tussen de innerlijke en uiterlijke reflecties. De installatie is ontworpen voor overdag en voor 's nachts. Overdag geeft het daglicht, en de verandering van het licht gedurende de dag, prachtige reflecties in het spiegelmozaïek, reflecties van zonlicht en de avondlucht zijn verbluffend. De reflecties maken een prachtige verbinding tussen de tol en de omgeving en zijn van een grote afstand te zien. Van een afstand lijkt de tol een vloeibaar oppervlak te hebben door de veranderende richting van de mozaïekfragmenten, dichterbij komen de details in alle onderlinge reflecties naar voren. Het mozaïek is gemaakt in verschillende spiraalvormige banen, waarbij elke baan zijn eigen dichtheid aan fragmenten heeft. Met transparante patronen in het mozaïek, in tegengestelde richting van de spiralen, worden vanuit de binnenkant van de tol extra lichtpatronen gemaakt.

De installatie heet ‘Fragmented Appearances’, vanwege de verschillende verschijningsvormen van de bromtol.

De vorm van de installatie is geïnspireerd door de reuzenbromtollen van Peter Schat (1935-2003) gebruikt in zijn compositie 'To You'(1970-'72).







English: English


photo photo photo

© 2022 Gertjan Adema. All Rights Reserved